31 Mart 2017 Cuma

Uçaklar Neden Daha Yüksekten Uçmaz? Uçakların 35.000-38.000 feet’ten daha yüksekte uçmamalarının iki önemli sebebi vardır. 1- Kanatlar 2- Motorlar (Aslında yüzlerce küçük hızlı kanatçıktan oluşurlar) Havalanma ve havada tutunma , kanadın üst ve alt kısmı arasındaki hava basıncındaki fark ile sağlanır. Kanattan akan havanın hızı ve havanın yoğunluğundan etkilenir. Daha yüksek rakımlarda havanın yoğunluğu azaldıkça, yeterli kaldırma oluşturmak için kanatların üstündeki havanın daha hızlı uçmasını  yani uçağın daha hızlı gitmesini sağlamanız gerekir. Ancak çok hızlı giderseniz, kanadın üstünden geçen hava ses hızından daha hızlı akar ve kanattan sıyrılıp, kaldırma kaybına neden olur. Bütün bunlar olurken, motorun içerisindeki küçük kanatların tümü daha az yoğun havayla ilişkili aynı süreçten geçer, bu nedenle motor fazla itme gücü üretemez. Ancak, yüksek irtifada daha az sürüklenimden dolayı tasarruf sağlanıyor ve motorlar, yüksek irtifada çok daha az yakıt yakıyor, bu yüzden genel olarak, bu sınırlamalara çok fazla yaklaşmadan elimizden geldiğince yüksek uçmak istiyoruz. Son olarak, motorlar kabin için basınç üretmek için de kullanılır, yolcular için güvenli kabin irtifasını korumak için, daha yüksek rakımlarda daha fazla çalışması ve itme için kullanılabilecek güçten tüketmesi gerekir. Daha fazla itiş gücü olan bir motora sahip olmak mümkün, ancak o zaman, ihtiyacınız olmadığında bile daha büyük, daha ağır bir motor taşımanız ve biraz zaman kazanmak için her zaman daha fazla yakıt harcamanız gerekir.  Ve hala ses hızını kırma probleminizde olacaktır. Yüksek performanslı kanatların ve motorların birleşimi, bazı uçakların daha yüksekten ve hızlı uçmasına olanak tanır; jetler,  iş jetleri ve 747 gibi devasa kanatlı uçaklar. Hafif yüklü yolcu uçakları da azami ağırlığa yakın olduklarında daha yüksek uçabilirler. Yükseklik seçmedeki bir başka husus da “jet akışı” , genellikle otuzbin feet ortalarında oluşan jet akışının yakıt avantajı sağladığı güzergahlarda uçulması durumunda, irtifanın düşük avantajı yerine havayolları jetstream‘ın büyük yakıt tasarrufu avantajını seçmektedir. Bunun ironisi de hakim olan rüzgarlar jet akışının tersinde olduğunda, aynı iki nokta arasında daha fazla yakıt taşımamız gerekmektedir. Çoğu ticari uçağın  “tatlı noktası” 33.000 ve 40.000 feet aralığındadır.  

Uçakların 35.000-38.000 feet’ten daha yüksekte uçmamalarının iki önemli sebebi vardır.

1- Kanatlar

2- Motorlar (Aslında yüzlerce küçük hızlı kanatçıktan oluşurlar)

Havalanma ve havada tutunma , kanadın üst ve alt kısmı arasındaki hava basıncındaki fark ile sağlanır. Kanattan akan havanın hızı ve havanın yoğunluğundan etkilenir.

Daha yüksek rakımlarda havanın yoğunluğu azaldıkça, yeterli kaldırma oluşturmak için kanatların üstündeki havanın daha hızlı uçmasını  yani uçağın daha hızlı gitmesini sağlamanız gerekir. Ancak çok hızlı giderseniz, kanadın üstünden geçen hava ses hızından daha hızlı akar ve kanattan sıyrılıp, kaldırma kaybına neden olur.

Bütün bunlar olurken, motorun içerisindeki küçük kanatların tümü daha az yoğun havayla ilişkili aynı süreçten geçer, bu nedenle motor fazla itme gücü üretemez.

Ancak, yüksek irtifada daha az sürüklenimden dolayı tasarruf sağlanıyor ve motorlar, yüksek irtifada çok daha az yakıt yakıyor, bu yüzden genel olarak, bu sınırlamalara çok fazla yaklaşmadan elimizden geldiğince yüksek uçmak istiyoruz.

Son olarak, motorlar kabin için basınç üretmek için de kullanılır, yolcular için güvenli kabin irtifasını korumak için, daha yüksek rakımlarda daha fazla çalışması ve itme için kullanılabilecek güçten tüketmesi gerekir.

Daha fazla itiş gücü olan bir motora sahip olmak mümkün, ancak o zaman, ihtiyacınız olmadığında bile daha büyük, daha ağır bir motor taşımanız ve biraz zaman kazanmak için her zaman daha fazla yakıt harcamanız gerekir.  Ve hala ses hızını kırma probleminizde olacaktır.

Yüksek performanslı kanatların ve motorların birleşimi, bazı uçakların daha yüksekten ve hızlı uçmasına olanak tanır; jetler,  iş jetleri ve 747 gibi devasa kanatlı uçaklar. Hafif yüklü yolcu uçakları da azami ağırlığa yakın olduklarında daha yüksek uçabilirler.

Yükseklik seçmedeki bir başka husus da “jet akışı” , genellikle otuzbin feet ortalarında oluşan jet akışının yakıt avantajı sağladığı güzergahlarda uçulması durumunda, irtifanın düşük avantajı yerine havayolları jetstream‘ın büyük yakıt tasarrufu avantajını seçmektedir. Bunun ironisi de hakim olan rüzgarlar jet akışının tersinde olduğunda, aynı iki nokta arasında daha fazla yakıt taşımamız gerekmektedir.

Çoğu ticari uçağın  “tatlı noktası” 33.000 ve 40.000 feet aralığındadır.

 



from Aeroportist I Güncel Havacılık Haberleri http://ift.tt/2nCnjBm
via IFTTT

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder